Ciekawostki z przemysłu perfumeryjnego

Ciekawostki z przemysłu perfumeryjnego>

Przemysł perfumeryjny jest rozległy i posiada długą historię pełną fascynujących ciekawostek i faktów. Chcesz dowiedzieć się o nim więcej? W takim razie czytaj dalej. W tym artykule zebraliśmy dla Ciebie najciekawsze informacje dotyczące nie tylko samych perfum, ale również ich producentów

Ciekawostki z przemysłu perfumeryjnego, o których być może nie wiedziałeś

W przemyśle perfumeryjnym można znaleźć naprawdę wiele ciekawostek. Należą do nich na przykład:

  • Przemysł perfumeryjny ma bogatą historię, sięgającą aż do starożytności. Starożytne cywilizacje, takie jak Egipt, Grecja czy Rzym, używały perfum głównie podczas rytuałów, leczenia oraz dla higieny osobistej.
  • Perfumy nie mają terminu ważności, jednak ich zapach zmienia się z czasem. Dlatego zaleca się, aby używać ich przez maksymalnie 3-4 lata od zakupu, a następnie wymienić na nowe.
  • Słowo perfum pochodzi od łacińskiego wyrażenia „per fumum”, co oznacza „przez dym”. Powodem, dla którego zaczęto używać tej nazwy dla zapachów, były wystawne uczty cesarza Nerona, podczas których z fontann wypływały olejki różane i jaśminowe, a ich aromaty unosiły się w powietrzu.
  • Dokładna data powstania pierwszego perfumu nie jest znana, jednak pierwszą odnotowaną chemiczką i twórczynią perfum była kobieta o imieniu Tapputi, żyjąca w Mezopotamii około 1200 r. p.n.e.
  • Nowoczesny perfum (mieszanka olejków eterycznych i alkoholu) powstał w 1310 roku i był przeznaczony dla królowej Elżbiety. Zawierał rozmaryn, tymianek oraz werbenę.
  • Wiele dzisiejszych perfum nie jest tworzonych z prawdziwych składników, lecz ze związków syntetycznych, które imitują zapachy kwiatów, owoców i innych składników.
  • Oprócz klasycznych perfum na rynku pojawiają się również tzw. perfumy niszowe. Ich głównym celem jest przyciągnięcie wymagających i odważnych klientów, poszukujących czegoś nietypowego i oryginalnego. Produkcja perfum niszowych nie jest nastawiona przede wszystkim na komercję, lecz na kreatywność, w niektórych przypadkach wręcz awangardę.

Najczęściej sprzedawanym perfumem jest Chanel No. 5

Marka Chanel należy do najbardziej prestiżowych w przemyśle perfumeryjnym. Jej historia rozpoczęła się w 1910 roku, kiedy skupiała się głównie na modzie. Wszystko jednak zmieniło się w roku 1921, gdy marka wprowadziła na rynek swój ikoniczny perfum Chanel No. 5, stworzony przez Ernesta Beaux w Grasse, sercu francuskiego perfumiarstwa.

Chanel No. 5 zdobył popularność przede wszystkim dzięki swojej wyjątkowości. Znacząco różnił się od większości ówczesnych perfum na rynku, które były tzw. soliflores, czyli imitowały zapach jednego kwiatu i były do siebie bardzo podobne.

Gabrielle Chanel zleciła więc Beauxowi stworzenie czegoś zupełnie innego – zapachu składającego się z wielu różnych składników. Eksperyment ten odniósł wielki sukces i zapoczątkował zupełnie nową kategorię zapachów.

Czy wiedziałeś, że…

… na popularność Chanel No. 5 ogromny wpływ miał również skuteczny marketing? Gabrielle Chanel doskonale zdawała sobie sprawę, że najlepszym sposobem na rozpowszechnienie swojego perfumu i uczynienie z niego produktu luksusowego, jest zaangażowanie znanych osobistości. Pierwszą z nich była Marilyn Monroe, która pojawiła się w reklamie Chanel No. 5 w latach 60. XX wieku

Dior J'adore zawiera ponad 80 składników

Perfum Dior J'adore to jeden z najpopularniejszych zapachów, jakie można znaleźć w ofercie tej marki. Oprócz delikatnego, kobiecego flakonu przypominającego kształtem łzę, wyróżnia się także bogatą kompozycją zapachową. Znajdziesz w nim aż 80 różnych składników – od bergamotki i drzewa sandałowego, po jaśmin, czerwoną pomarańczę i różę. Jest to doskonały wybór dla każdej kobiety.

dior--jadore-infinissime-parfumovana-voda-pre-zeny

Źródło: Koku.pl

Kultowy flakon Guerlain Shalimar

Marka Guerlain słynie nie tylko z wyjątkowych zapachów, ale także z misternie zaprojektowanych flakonów. Perfum Shalimar posiada flakon, którego kształt i zdobienia nawiązują do basenów słynnych ogrodów Shalimar, natomiast korek w kształcie wachlarza przypomina o wiecznym pięknie ich fontann.

 

CK One jako pierwszy zapach unisex

Calvin Klein wywołał w 1994 roku prawdziwą rewolucję na rynku perfumeryjnym, jako pierwsza marka wprowadzając zapach odpowiedni dla obu płci. Choć początkowo wielu podchodziło do CK One sceptycznie, ostatecznie większość osób go pokochała. O jego popularności świadczy fakt, że w ciągu pierwszych 10 dni od premiery wygenerował ponad 5 milionów dolarów przychodu, a w połowie lat 90. przynosił rocznie około 90 milionów dolarów.Calvin 

Czy wiedziałeś, że…

… perfum zmienia się i rozwija na skórze z upływem czasu? Każdy zapach składa się z trzech części – nut głowy, serca i bazy, które uwalniają się stopniowo. Nuty głowy są zazwyczaj delikatne i ulatniają się najszybciej. Nuty serca, często ziołowe, kwiatowe lub korzenne, utrzymują się dłużej i stają się wyczuwalne po wyparowaniu nut głowy. Natomiast nuty bazy, zawierające na przykład nuty drzewne, ambrę czy piżmo, pozostają na skórze najdłużej i są najbardziej wyczuwalne kilka godzin po aplikacji perfumu.

Perfum, nad którego produkcją czuwał sam Saint Laurent

Marka Yves Saint Laurent ma w swojej ofercie wiele perfum, ale jej najsłynniejszym zapachem jest Opium. Z jego powstaniem wiąże się ciekawostka – nad całym procesem czuwał osobiście sam Saint Laurent. Brał udział nie tylko w wyborze kompozycji zapachowej i projektu flakonu, ale także w tworzeniu kampanii reklamowej, której twarzą była modelka Jerry Hall.

saint-laurent-black-opium-parfemovana-voda

źródło: Koku.pl

Perfum, który rozszerzył działalność domu mody Nina Ricci

Nina Ricci, znany dom mody, początkowo zajmował się wyłącznie sprzedażą odzieży. Aby jednak poszerzyć swoją działalność i dotrzeć do każdej kobiety, w 1948 roku wprowadził na rynek perfum L'Air du Temps. Zapach ten w bardzo krótkim czasie stał się jednym z najpopularniejszych na rynku, przynosząc marce Nina Ricci sławę nie tylko we Francji, ale także daleko poza jej granicami.