Długa historia, szerokie portfolio i wysokiej jakości produkty – dokładnie tak można opisać markę Chanel, którą kochają ludzie na całym świecie. Jej głównym obszarem działalności jest moda, ale oprócz odzieży oferuje również wyjątkowe perfumy, odpowiednie do noszenia przez cały rok. Interesuje Cię historia marki Chanel? Czytaj dalej.
Ponad stuletnia historia
Markę Chanel założyła Gabrielle „Coco” Chanel, kiedy w 1909 roku otworzyła mały sklep z kapeluszami w Paryżu. Nad sklepem znajdowało się mieszkanie jej kochanka, Étienna Balsana, które służyło również jako salon dla francuskiej elity. Dzięki temu Gabrielle spotkała wielu wpływowych mężczyzn i ich żony, które zaczęły robić zakupy w jej sklepie.
Popularność kapeluszy od Chanel powoli rosła, dlatego Gabrielle już w 1910 roku otworzyła kolejny sklep w nowej lokalizacji. Choć chciała rozszerzyć swoją ofertę o odzież, nie mogła tego zrobić – nie pozwalała jej na to podpisana umowa najmu. W związku z tym w kolejnych latach otworzyła sklepy couture w Deauville i Biarritz, gdzie sprzedawała odzież sportową. Miała ona specjalny design, który pozwalał kobietom nie tylko spacerować po mieście i wyglądać dobrze, ale także uprawiać różne sporty.
Wielkim przełomem w karierze Coco Chanel był okres I wojny światowej. W tym czasie otworzyła duży sklep w pobliżu słynnego hotelu Ritz, gdzie sprzedawała głównie flanelowe marynarki, lniane spódnice, marynarskie bluzki, spódnice, żakiety i długie swetry.
Zdroj: Koku.sk
Od prostych po wyszukane projekty
W pierwszych latach po założeniu marki Coco skupiała się głównie na tzw. stylu gamine. Charakteryzował się on młodzieńczym, zabawnym i lekko chłopięcym wyglądem. Ubrania Chanel były więc proste, z czystymi liniami i zabawnymi detalami, takimi jak kropki czy paski.
Wszystko zmieniło się w latach 30., kiedy projektantka zaczęła skłaniać się ku bardziej kobiecym i dopracowanym projektom. Oferta marki rozszerzyła się o letnie i wieczorowe sukienki, a nawet biżuterię.
Czy wiedzieliście, że …
… ważnym kamieniem milowym w historii marki Chanel był rok 1926? W tym okresie Coco zaprojektowała tzw. little black dress, czyli małą czarną sukienkę, która stała się synonimem elegancji i uniwersalności. Później sama powiedziała, że każda kobieta powinna posiadać przynajmniej jedną małą czarną sukienkę, która nadaje się na każdą okazję.
Ośmioletnia przerwa
Pod koniec wojny Coco Chanel została aresztowana za współpracę z nazistami. Choć sąd nie miał wystarczających dowodów, by wysłać ją do więzienia, opinia publiczna była oburzona. Projektantka, wraz ze swoim partnerem Hansem Güntherem von Dincklage, wyjechała na osiem lat do Szwajcarii.
Po powrocie do Francji Coco natychmiast zabrała się do pracy. W tym czasie na rynku pojawiły się nowe, interesujące marki i domy mody, takie jak Dior. Oznaczało to jedno – zdobycie pierwszeństwa dla marki Chanel było znacznie trudniejsze, niż początkowo myślała projektantka. Ostatecznie jednak udało jej się to, i to nie tylko dzięki modzie i biżuterii, ale również dzięki perfumom dla kobiet, a później także dla mężczyzn.
Ikoniczny perfum Chanel No. 5
Coco Chanel kiedyś powiedziała: „Kobieta, która nie nosi perfum, nie ma przyszłości.” Tym stwierdzeniem potwierdziła swoją miłość do zapachów, którą przekuła na stworzenie ikonicznego perfumu Chanel No. 5.
Chanel No. 5 jest najpopularniejszym zapachem na świecie. Powstał w 1921 roku, kiedy Coco postanowiła, że jej linia odzieżowa zostanie wzbogacona o wysokiej jakości perfumy, które mogła zaoferować swoim klientom. Produkcją perfum zajął się Ernest Beaux, który nazwał je numerem próbki, którą Coco lubiła najbardziej.
Zdroj: Koku.sk
Zapach początkowo przez kilka miesięcy był naprawdę rozdawany tylko klientom marki jako prezent. Jednak wielu z nich chwaliło go na tyle, że w 1922 roku trafił na rynek i, oprócz Francji, zaczął być sprzedawany także w innych europejskich miastach.
Ciekawostka
Perfum Chanel No. 5 miał sukces w Europie, ale na rynku amerykańskim zainteresowanie było minimalne. W latach 70., krótko po śmierci Coco, marka zdecydowała się zmniejszyć liczbę sklepów, w których perfumy były dostępne, z 18 000 do 12 000. Jednocześnie wycofała produkt z półek drogerii i zainwestowała miliony dolarów w reklamę. W ten sposób stworzyła poczucie niedoboru i ekskluzywności produktu, co doprowadziło do spektakularnej sprzedaży również w USA.
Pierwszy męski perfum i inne zapachy
Pierwszy męski perfum marka Chanel wprowadziła na rynek w 1955 roku. Nosił nazwę Pour Monsieur i podobnie jak No. 5, jest dostępny na rynku do dziś. Perfum ma cytrusowe nuty, które łączy z ciepłymi i drzewnymi akcentami. W jego składzie znajdują się m.in. sycylijski cytryn, tunezyjskie neroli, biały pieprz oraz kardamon.
W ciągu lat oferta marki Chanel wzbogaciła się o kilka innych perfum. Do najbardziej znanych należą:
- Chanel No. 19 – jeśli wersja No. 5 cię nie przekonuje, daj szansę odważnej i tajemniczej No. 19. Przyciąga ona zaskakującym połączeniem kwiatów i drewna, które podkreślą twoją kobiecość i zmysłowość.
- Chanel Chance – delikatny, kobiecy zapach, w którego składzie znajdziesz przede wszystkim kwiatowe nuty, takie jak hiacynt, jaśmin i irys. Dopełniają go cięższe białe piżmo, biały pieprz, wetiwer, paczula i ambra.
- Chanel Gabrielle – zapach, który nosi imię założycielki marki, jest pikantno-owocowy. Jego skład tworzą mandarynki, porzeczki i grejpfrut, które zostały wzbogacone o drzewo sandałowe i piżmo.
Zdroj: Koku.sk
Chanel – symbol luksusu i jakości
Coco Chanel stworzyła markę, która na zawsze zapisała się w historii jako symbol luksusu i jakości. Wielu kojarzy ją z odzieżą i akcesoriami, ale swoimi zapachami znacząco wpłynęła także na świat perfum. Wypróbuj jeden z nich i Ty. To tylko od Ciebie zależy, czy wybierzesz klasykę w postaci Chanel No. 5, czy zdecydujesz się na jeden z jej najnowszych zapachów.